gezondheid in cijfers
(Risico op) problematisch gebruik social media en gamen: verschillen tussen jongens en meisjes
De rubriek Gezondheid in cijfers belicht kort een thema met betrekking tot de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden. De cijfers zijn afkomstig uit recent onderzoek.
De figuur toont het percentage jongeren uit de 2e en 4e klas van het reguliere voortgezet onderwijs met (risico op) problematisch gebruik van social media.
Jongeren groeien op in een digitale wereld en staan voortdurend met elkaar in contact via sociale media. Als de jongere het gebruik hiervan niet meer onder controle heeft, kunnen er problemen ontstaan in het dagelijks functioneren, bijvoorbeeld slaaptekort, afraffelen van huiswerk, of zich onrustig voelen wanneer zij geen gebruik kunnen maken van sociale media. Er is dan sprake van problematisch gebruik. Ook langdurig gamen en hier niet mee kunnen stoppen, kan problematisch worden. Een rapport van het Trimbos-instituut laat zien dat problematisch gamen vaak samenhangt met sociaal isolement, eenzaamheid, verlaagde schoolprestaties, lager psychosociaal welzijn en een verminderde tevredenheid over het eigen leven. 1
In de Gezondheidsmonitor Jeugd 2023 is aan jongeren in Haaglanden (leerlingen uit de 2e en 4e klas van het reguliere voortgezet onderwijs) een aantal vragen gesteld over socialmediagebruik en gamen om (het risico op) problematisch gebruik in kaart te brengen. Er is onder andere gevraagd naar het moeilijk kunnen stoppen met social media of gamen en slaaptekort en te weinig tijd aan huiswerk besteden door social media of gamen.
Social media
Bij 14% van de jongeren is sprake van (risico op) problematisch gebruik van social media. Dit varieert van 11% in Pijnacker-Nootdorp tot 17% in Midden-Delfland. Vergeleken met 2021 is het percentage jongeren met (risico op) problematisch gebruik van social media gestegen (toen 11%). Landelijk is het percentage vergelijkbaar met dat in Haaglanden (13% versus 14%) en is ook daar sprake van een stijging vergeleken met 2021 (landelijk toen 9%).
Het percentage met (risico op) problematisch gebruik van social media is bij meisjes hoger (17%) dan bij jongens (10%). Dat geldt ook voor vmbo-leerlingen (15%), vergeleken met havo/vwo-leerlingen (12%). Er is hierin geen verschil tussen leerlingen uit klas 2 en 4.
(Het risico op) problematisch gebruik van social media is hoger bij meisjes (17%) dan jongens (10%). Voor (het risico op) problematisch gamen geldt het omgekeerde (jongens: 6%, meisjes: 1%).
Gamen
Het percentage met (risico op) problematisch gamen is lager: 4% van de jongeren in Haaglanden, variërend van 3% in Wassenaar tot 5% in Leidschendam-Voorburg. In 2021 was dit 3%. Landelijk is het percentage 3%, net als in 2021 (eveneens 3%).
Bij jongens is het percentage (risico op) problematisch gamen veel hoger (6%) dan bij meisjes (1%). Er zijn hierin weinig verschillen tussen vmbo-leerlingen (4%) en havo/vwo-leerlingen (3%) en tussen leerlingen uit klas 2 (4%), vergeleken met klas 4 (3%).
De Gezondheidsmonitor Jeugd 2023 is in het najaar van 2023 uitgevoerd door alle GGD’en in Nederland, in samenwerking met het RIVM, om inzicht te krijgen in de gezondheid, het welzijn en de leefstijl van middelbare scholieren. Meer resultaten van deze Gezondheidsmonitor Jeugd 2023 zijn te vinden op gezondheidsgids.ggdhaaglanden.nl.
Referenties
- Van Leeuwen L, Goossens FX. Problematisch gamen: aanbevelingen voor preventie [Online]. (Bezocht op 26 nov 2024); Hier online beschikbaar.
* De Body Mass Index wordt berekend door het gewicht (in kilogram) te delen door de lengte (in meter) in het kwadraat. Voor volwassenen geldt dat bij een BMI van 25 of hoger sprake is van overgewicht. Vanaf een BMI van 30 is sprake van ernstig overgewicht (of obesitas). Iemand heeft ondergewicht bij een BMI onder de 18,5.