volksgezondheid
Bron: GGD Haaglanden
Hoe gezond is onze voedselomgeving?
Sofie van Rongen, Wendy Schneider, Machteld van Lieshout
De voedselomgeving in Nederland wordt steeds ongezonder. Om beleidskeuzes te kunnen maken over het voedselaanbod in een bepaalde wijk, is het van belang de huidige staat van de voedselomgeving nauwkeurig in kaart te brengen. In dit onderzoek is het voedselaanbod (alle aangeboden producten) van een straat in een Haagse aandachtswijk bekeken en bepaald welk aandeel binnen de Schijf van Vijf viel en als gezond aangemerkt kan worden. Voor deze straat was dat 9% (de reguliere supermarkt buiten beschouwing gelaten). Er werden voornamelijk veel dranken, ongezonde gerechten, zoetigheden en snacks aangeboden. Dit schetst een alarmerend beeld, omdat buurtbewoners voor hun inkopen vaak aangewezen zijn op de dichtstbijzijnde winkels en er weinig gezonds te kiezen valt. De resultaten onderstrepen het belang van maatregelen gericht op het gezonder maken van de voedselomgeving.
Den Haag in top 3 absolute toename aantal ongezonde voedselverkooppunten
Het voedselaanbod in Nederland is de afgelopen decennia steeds ongezonder geworden. Duizenden fastfoodverkooppunten kwamen erbij, terwijl het aantal winkels met verse producten afnam. 1 Volgens de meest recente peiling kwamen er in Den Haag 144 verkooppunten met grotendeels ongezond voedselaanbod (bijvoorbeeld fastfood, grillrooms, afhaalzaken, ijssalons) bij in de periode van 2011 tot 2021. Opgeteld bij de al aanwezige voedselverkooppunten, komt dit uit op 600 ongezonde voedselverkooppunten in totaal. Hiermee staat Den Haag in de top 3 van gemeenten met de grootste absolute toename, na Amsterdam (toename van 362) en Rotterdam (toename van 240). 2
Door de overvloed aan ongezond voedsel wordt het steeds moeilijker om een gezonde keuze te maken en dat geldt vooral voor mensen die in ‘armere’ wijken [*] wonen. 3 Het blijkt namelijk dat in ons land in armere wijken meer ongezonde voedselaanbieders zijn gekomen dan in andere wijken. 4 Specifiek in Den Haag zijn er meer fastfoodverkooppunten rondom basisscholen in achtergestelde wijken [*]. 5 Landelijk, en met name in steden die deelnemen aan de City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving (zie kader City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving), zoals Den Haag, wordt gezocht naar beleidsmatige en zelfs juridische instrumenten om effectief te kunnen ingrijpen op het ongezonde aanbod in bepaalde delen van de stad. Om zowel gemeentelijk omgevingsbeleid als landelijke wetgeving met betrekking tot de voedselomgeving te bevorderen, is het van belang om eerst goed in kaart te brengen hoe het voedselaanbod er precies uitziet in bepaalde wijken. In 2022 werd een Amsterdamse winkelstraat onder de loep genomen.
Het bleek dat 23% van het voedselaanbod in die straat binnen de Schijf van Vijf viel. 6 Hoe gezond is het voedselaanbod in een Haagse winkelstraat?
City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving
De City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving is een samenwerking tussen gemeenten (waaronder Den Haag), ministeries, provincies en kenniscentra (zoals Voedingscentrum en JOGG), en is gestart in 2021. De ambitie is om de voedselomgeving voor 2030 overwegend gezond en duurzaam te maken, zodat gezonde keuzes voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. De voedselomgeving omvat onder andere het voedselaanbod (assortiment) bij verkooppunten, de productsamenstelling, portiegroottes, marketing van voedsel (zoals reclame en prijs) en het geheel aan locaties met voedselaanbod. De focus van deze City Deal ligt op voedselomgevingen in kwetsbare wijken en rond scholen, in openbare gebouwen, winkels en horeca. 17

Methode: fotograferen en categoriseren van al het beschikbare voedsel
De straat die De Haagse Hogeschool en GGD Haaglanden in samenspraak kozen, is een winkelstraat in de Haagse ‘aandachtswijk’ [*] Moerwijk, waar op het eerste oog veel ongezond eten en drinken te koop is. Ten tijde van dit onderzoek (zomer 2024) waren in deze straat 11 verschillende voedselaanbieders gevestigd. Voor het meten van de mate van gezondheid van het voedselaanbod in de straat, werd een protocol gevolgd dat is samengesteld door onderzoekers van Amsterdam UMC en Wageningen Universiteit (zie ook het rapport ‘Tussen Mens en Ruimte’). 6 Naast het nauwkeurig in kaart brengen van het daadwerkelijke voedselaanbod in de gekozen straat in Den Haag, was het doel namelijk ook het helpen verfijnen van een landelijk meetinstrument voor het scoren van de voedselomgeving (zie kader Meetinstrument voor een voedselomgevingsscore).
Meetinstrument voor een voedselomgevingsscore
Het meetinstrument, ontwikkeld door onderzoekers van Amsterdam UMC en Wageningen Universiteit, geeft een score aan iedere categorie voedselaanbieder, variërend van -5 (heel erg ongezond) tot +5 (heel erg gezond). Zo hebben fastfoodrestaurants een score van -4,9 en groentezaken +4,8. Het totaal van scores in een bepaald gebied geeft de voedselomgevingsscore weer. Zo geven de gemeten 10 winkels (reguliere supermarkt buiten beschouwing gelaten) in de onderzochte straat in Den Haag een totale voedselomgevingsscore van -22,5. Dit geeft aan dat de straat uit relatief veel aanbieders bestaat met een ongezond aanbod. Het meetinstrument dient als hulpmiddel voor gemeenten om beleidskeuzes te maken richting een meer divers, gezonder winkelaanbod.
Hoe zijn die scores van -5 tot +5 tot stand gekomen?
Door middel van een Delphi-studie (een gestructureerde onderzoeksmethode die wordt gebruikt om consensus te bereiken onder een panel van experts over een specifiek onderwerp) is aan voedingsexperts gevraagd om alle categorieën van voedselaanbieders te scoren op mate van gezondheid. Om de scores van de experts te verfijnen, wordt in verschillende gemeenten, zoals in Den Haag is gedaan, het daadwerkelijke voedselaanbod in winkels gemeten. Zie voor meer informatie het rapport ‘Tussen Mens en Ruimte’. 6

Voedselaanbod in kaart brengen: proces en uitkomsten (illustratie: Willemieke Ligtenberg)
Stap 1: in kaart brengen van alle voedselaanbieders
Stap 1 van het protocol was het in kaart brengen van alle winkels (specifiek voedselaanbieders) in de straat. Elke winkel werd gefotografeerd en gecategoriseerd in type voedselaanbieder. De 11 aanbieders waren:
- 3 fastfoodzaken;
- 3 restaurants (met afhaalgedeelte);
- 1 afhaalzaak;
- 1 mini super;
- 1 tabakswinkel;
- 1 viswinkel;
- 1 grote, reguliere supermarkt.
Deze categorieën staan ook beschreven in het rapport ‘Tussen Mens en Ruimte’. 6 De grotere, reguliere supermarkt werd omwille van uitvoerbaarheid niet meegenomen in dit onderzoek. Het aandeel voedselaanbod dat in grotere supermarkten binnen de Schijf van Vijf valt, wordt op 21% geschat. Deze schatting is gebaseerd op een onderzoek van Wageningen Universiteit naar het onlineaanbod van 6 verschillende Nederlandse supermarktketens. 7 De overige 10 voedselaanbieders in de straat waren vooraf op de hoogte gebracht van dit onderzoek en hebben ingestemd met deelname.
Stap 2: in kaart brengen van voedselaanbod
Stap 2 was het in kaart brengen van het gehele voedselaanbod van iedere voedselaanbieder, waarbij elk uniek product (verschillend in soort, merk, verpakkingsgrootte) werd gefotografeerd. Bijvoorbeeld milkshake aardbei, milkshake vanille, Pepsi Max, Pepsi Cola 0,5 liter, Pepsi Cola 1 liter, etc. Ook van ieder gerecht op een menukaart (bijvoorbeeld double burger, beefburger) werd een foto gemaakt. Aan alle producten is een productgroep toegekend en is achterhaald of het product in de Schijf van Vijf valt (zie figuur 1 voor de Schijf van Vijf).
De richtlijnen van de Schijf van Vijf zijn niet direct toe te passen op samengestelde producten, zoals broodjes en maaltijden. Voor deze producten is een speciaal ontwikkelde index toegepast die een indicatie geeft van de mate van gezondheid van bijvoorbeeld een broodje gezond of een pastamaaltijd. 7 Op basis van deze indexscore (en een afkapwaarde) werden broodjes en maaltijden binnen of buiten de Schijf van Vijf ingedeeld.
Figuur 1 Schijf van Vijf in een notendop (bron: Voedingscentrum)
Vanaf rechtsboven, met de klok mee: in groen: groente en fruit. In geel: zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten. In roze: onbewerkt mager vlees (niet te veel), vis, peulvruchten, eieren, noten en vegetarische producten, ongezouten noten, zuivel (melk, yoghurt en kaas). In oranje: volkorenproducten, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en -couscous en zilvervliesrijst. In blauw: dranken zonder suiker, zoals kraanwater, koffie en thee. 8
Resultaten: 9% van het geanalyseerde aanbod viel binnen de Schijf van Vijf
In totaal zijn 2.296 verschillende producten uit 10 winkels geanalyseerd. Daarvan bleek 9% binnen de Schijf van Vijf te vallen en als gezond aangemerkt te kunnen worden.
De viswinkel had het ‘gezondste’ aanbod: daar viel namelijk 46% van het aanbod binnen de Schijf van Vijf. De afhaalzaak had het laagste aandeel producten binnen de Schijf van Vijf, namelijk 1% (door de verkoop van water), gevolgd door de tabakswinkel met 3% (door de verkoop van water, koffie en thee). Zie figuur 2 voor de percentages per categorie voedselaanbieder. De top 5 meest aangeboden productgroepen waren:
- Non-alcoholische dranken (frisdrank, siroop, sappen, water);
- Gemengde gerechten (samengestelde broodjes/burgers/wraps en (afhaal)maaltijden);
- Suiker, snoep en zoete sauzen;
- Gebak en koekjes;
- Hartige hapjes (snacks).
Deze top 5 maakte 64% deel uit van het totale aanbod. Hiervan stond 2% in de Schijf van Vijf. Zie tabel 1 voor de percentages van de top 5 meest aangeboden productgroepen.
De viswinkel had met 46% aanbod binnen de Schijf van Vijf het ‘gezondste’ aanbod. Bij de afhaalzaak viel 1% binnen de Schijf van Vijf
Tabel 1 Top 5 meest voorkomende productgroepen in de gemeten straat (64% van het totale aanbod) en per productgroep het aandeel dat binnen de Schijf van Vijf valt.
Figuur 2 Percentage producten gecategoriseerd tot vallend binnen en buiten de Schijf van Vijf, per categorie voedselaanbieder. Bij de viswinkel was 1 product niet te categoriseren. De stippellijn representeert het geschatte percentage dat in de reguliere supermarkt (in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten) binnen de Schijf van Vijf valt, gebaseerd op eerder onderzoek naar het onlineaanbod van supermarkten. 7
In een portiekwoning in Den Haag woont de Nederlands-Surinaamse Roy (43). Roy woont hier nu tweeënhalf jaar, maar zijn woning is nog niet echt ingericht (en schoon). De muren zijn niet geverfd of behangen en meubels staan her en der verspreid. Roy heeft een aantal ongelukken gehad en is voor 50% afgekeurd. Hij werkt vijf dagen in de week. Als hij thuiskomt, is hij moe. Hij zou graag overwerken of zwaarder werk doen, om meer te verdienen, maar dat lukt niet door pijn en stress. Roy voetbalt graag. Ook dat lukt niet meer, door de pijn, maar ook vanwege de kosten. ‘Kijk ze zeggen je hebt geld, maar het gaat allemaal weg aan vaste lasten. Wat heb je over? Daarom kan ik niet sporten. Ik kan ook niets geven als ik naar een verjaardag ga. Medicijnen betaalt mijn dochter.’
Roy is bezig een ander huis te zoeken. Hij heeft het niet naar de zin in de buurt. ‘Ik heb met bijna niemand contact, ik praat ook met niemand.’ Bij de buren komt geregeld politie aan de deur, in verband met overlast en vandalisme. Onlangs heeft nog iemand zijn auto bekrast.
Onderzoeker: ‘Wat zou er nodig zijn voor u om uw leven te veranderen?’ Roy: ‘Kijk, als je een beetje geld hebt, ga je uit, sporten, ga je voetbal kijken, op vakantie, noem maar op. Dat moet allemaal met geld.’
Gebaseerd op interviews voor Sociaal Uitgesloten in de grote stad, van Bergen et al. 2014.
Overgrote deel voedselaanbod in onderzochte straat valt buiten de Schijf van Vijf
Het overgrote deel van het geanalyseerde voedselaanbod in de onderzochte straat in Moerwijk valt buiten de Schijf van Vijf. De werkelijkheid is echter genuanceerder. Voor de winkelstraat als geheel is het percentage van 9% waarschijnlijk hoger. De grotere, reguliere supermarkt is immers buiten beschouwing gelaten en daar worden ook producten uit de Schijf van Vijf aangeboden, zoals groente en fruit.
Voor een vollediger beeld van het voedselaanbod in Den Haag is het uiteraard belangrijk om dit onderzoek op grotere schaal uit te voeren (of het meetinstrument toe te passen voor het bepalen van een voedselomgevingsscore). Toch schetst het huidige onderzoek een alarmerend beeld. Te meer omdat de onderzochte straat voor omwonenden mogelijk de voornaamste winkelbestemming is, zeker wanneer zij hun inkopen dichtbij huis doen. Voedselaanbieders in de nabije omgeving van de onderzochte winkelstraat dragen naar alle waarschijnlijkheid ook niet bij aan gezonde voedselaankopen. Hier zijn snackbars, fastfoodzaken, een grillroom, een pizzazaak, een caférestaurant en een koffiezaak te vinden.
Waarom dit belangrijk is: geen vrije of weloverwogen keuze
Er is steeds meer consensus over dat de huidige voedselomgeving een gezond voedselpatroon tegenwerkt. In een omgeving waarin ongezond eten ruim beschikbaar is en gezond voedsel beperkt toegankelijk, is er nauwelijks sprake van keuzevrijheid. Daarnaast beïnvloedt de voedselomgeving onze voedselkeuzes ook op een indirecte manier, doordat deze ook sociale normen uitdraagt over wat normaal en gepast is om te eten. 9 Daarbij worden voedselkeuzes vaak zonder veel bewuste overwegingen gemaakt, gestuurd door allerlei (marketing)prikkels uit de omgeving. Dit geldt met name voor kinderen en jongeren, omdat hun brein in ontwikkeling is en nog niet goed verantwoorde keuzes kan maken. Zij worden niet alleen in de fysieke wereld, maar ook online verleid tot ongezond eten. 10 Dit blijkt ook mooi uit een experiment dat op een Haagse basisschool plaatsvond, waarin kinderen (onbewust) werden verleid om een bepaalde optie op een menukaart te kiezen. 11
Voor volwassenen met een lagere sociaaleconomische positie is de huidige staat van de voedselomgeving ook extra nadelig. In hun wijken is meer ongezond voedsel beschikbaar. Daarnaast kunnen onzekere en negatieve gevoelens, die vaak gepaard gaan met een lagere sociaaleconomische positie, de vatbaarheid voor voedselverleidingen vergroten. 12 Het is inmiddels bekend dat structurele maatregelen op bevolkingsniveau effectiever zijn dan een aanpak die uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van het individu. 13 Voedingsinterventies gericht op het individu blijken zelfs gezondheidsverschillen te vergroten. 14 Deze inzichten onderstrepen het belang van preventieve maatregelen gericht op de omgeving, zoals de Eetdrammen-campagne van het Voedingscentrum.
Voedingsinterventies die niet gericht zijn op bevolkingsniveau maar op het individu, blijken zelfs gezondheidsverschillen te vergroten
Kansen voor gemeente Den Haag
Een voedselomgeving waarin de gezonde keuze de normale en makkelijke keuze is: het ministerie van VWS heeft dit ook opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord en de Samenhangende Preventiestrategie. 3 Op landelijk niveau zijn er allerlei maatregelen besproken, zoals een suikertaks, verlaging van btw op groente en fruit, en een verbod op marketing van ongezond eten voor kinderen. Wetgeving voor het weren van nieuwe, ongezonde voedselaanbieders is er nog niet 15, maar in Amsterdam onderzoekt men, in samenwerking met de City Deal, onder welke voorwaarden dit wel mogelijk is. 6
Wat kan dan nu al op gemeentelijk niveau gerealiseerd worden? Hoe kunnen gemeenten het aandeel gezond voedselaanbod vergroten? Een aantal stappen:
- In kaart brengen van de (voedsel)omgeving binnen de hele gemeente;
- Prioriteren van wijken of straten en bepalen van focus;
- Samenwerken met stakeholders zoals bewoners, voedselaanbieders, beleidsmedewerkers en onderzoekers;
- Stapsgewijze verbetering in aanbod en presentatie;
- Meten en evalueren van proces en resultaat.
Het Voedingscentrum geeft ook concrete aanwijzingen voor gemeentelijk beleid voor het verbeteren van de voedselomgeving. 16 Daarnaast biedt de Toolbox Inwonersparticipatie voedselomgeving, een uitkomst van de City Deal, een gedetailleerd stappenplan om samen met bewoners uit kwetsbare wijken [*] beleid te ontwikkelen. 17 Onderzoekers van De Haagse Hogeschool werken samen met de gemeente Den Haag aan een aanpak om de voedselomgeving gezonder te maken. Gemeenteambtenaren en maatschappelijke organisaties kunnen hier op verschillende manieren bij aansluiten. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan werk- en ontwikkelsessies en thematische meet-ups, of door als lid van een klankbordgroep actief advies te geven. Wilt u bijdragen aan deze ontwikkelingen voor de Haagse voedselomgeving? Neem dan contact op met de auteurs.
Dankwoord
Dank aan Deborah Helder en Kikki Verheul voor de dataverzameling van dit onderzoek.
Over de auteurs
S. van Rongen, PhD, docent-onderzoeker, opleiding Voeding & Diëtetiek, lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, De Haagse Hogeschool;
W. Schneider, MSc, programmamanager Haagse Aanpak Gezond Gewicht (HAGG), afdeling Gezondheidsbevordering, GGD Haaglanden;
M. van Lieshout, PhD, associate lector Gezonde Voeding voor een Gezonde Generatie, lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, De Haagse Hogeschool.
E-mail: s.vanrongen@hhs.nl
Referenties
- CBS. Hoeveel fastfoodrestaurants zijn er? [Online]. 2024 (Bezocht op 5 jun 2025); hier online beschikbaar.
- Pointer. In 8 op de 10 gemeenten steeg het ongezonde voedselaanbod. Hoe zit dat in jouw gemeente? [Online]. 2021 (Bezocht op 5 jun 2025). Hier online beschikbaar.
- Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Samenhangende preventiestrategie [Online]. 2025 (Bezocht op 30 sep 2025); hier online beschikbaar.
- Pinho MGM, Mackenbach JD, den Braver NR, Beulens JJ, Brug J, Lakerveld J. Recent changes in the Dutch foodscape: socioeconomic and urban-rural differences. Int J Behav Nutr Phys Act 2020,17 (43). Hier online beschikbaar.
- Smagge BA, van der Velde LA, Kiefte-de Jong JC. The food environment around primary schools in a diverse urban area in The Netherlands: linking fast-food density and proximity to neighbourhood disadvantage and childhood overweight prevalence. Front. Public Health 2022,10 (838355). Hier online beschikbaar.
- De Ruijter A, Dijkstra C, et al.Tussen mens en ruimte: De (on)gezonde voedselomgeving als omgevingswaarde. Amsterdam Law School Legal Studies Research Paper; No. 2023-40, Law Centre for Health & Life Research Paper; No. 2023-01, Law Centre for Health and Life, University of Amsterdam; 2023. Hier online beschikbaar.
- Poelman M, Dijkstra C, Djojosoeparto S, de Vet E, Seidell JC, Kamphuis C. Monitoring van de mate van gezondheid van het aanbod en de promoties van supermarkten en out-of-home-ketens: Inzicht in de huidige stand van zaken en aanbevelingen voor het opzetten van een landelijke monitor. Wageningen University; 2021. Hier online beschikbaar.
- Voedingscentrum. Wat staat er in de Schijf van Vijf, en wat niet? [Online]. (Bezocht op 30 sep 2025); Hier online beschikbaar.
- Van Rongen S, Poelman MP, et al. Neighbourhood fast food exposure and consumption: the mediating role of neighbourhood social norms. Int J Behav Nutr Phys Act 2020,17 (61). Hier online beschikbaar.
- Pointer. Hoe onze kinderen, ondanks dat het niet mag, toch reclames van ongezond eten zien [Online]. 2021 (Bezocht op 10 jun 2025); hier online beschikbaar.
- GGD Haaglanden. Uitleg bij experiment ‘Wie bepaalt jouw gedrag?’ [Online]. 2024 (Bezocht op 30 sep 2025); hier online beschikbaar.
- Van Rongen S. Social contextual influences on unhealthy food consumption: A psychological approach [Proefschrift]. Wageningen: Wageningen University and Research; 2021.
- Rose GA, Khaw KT, Marmot M. Rose’s strategy of preventive medicine. Oxford University Press; 2008. Hier online beschikbaar.
- McGill R, Anwar E, et al.Are interventions to promote healthy eating equally effective for all? Systematic review of socioeconomic inequalities in impact. BMC public health 2015;15 (1). Hier online beschikbaar.
- Berenschot. Het reguleren van de voedselomgeving op grond van gezondheid [Online]. 2025 (Bezocht op 11 sep 2025). Hier online beschikbaar.
- Voedingscentrum. Bouwstenen voor gezonde en duurzame voeding in lokaal beleid [Online]. 2025 (Bezocht op 11 juni 2025). Hier online beschikbaar.
- City Deal Gezonde en Duurzame voedselomgeving. Toolbox inwonersparticipatie. Gezonde voedselomgeving van de toekomst [Online]. 2025 (Bezocht op 5 sep 2025). Hier online beschikbaar.
- GGD Haaglanden. Gezondheidsgids. Gezonde levensverwachting [Online]. 2024 (Bezocht op 11 sep 2025). Hier online beschikbaar.
* Er zijn verschillende termen voor de sociaaleconomische gesteldheid van een wijk. In dit artikel worden de termen ‘arme’, ‘achtergestelde’ en ‘kwetsbare’ wijk gehanteerd, omdat deze aansluiten bij de geraadpleegde bronnen.
Bij GGD Haaglanden is de term ‘aandachtswijk’ gangbaar. Kenmerkend zijn de achterblijvende leefbaarheid en het krijgen van extra aandacht vanuit het Rijk en gemeenten. In Haagse aandachtswijken ligt de gezonde levensverwachting substantieel lager dan in de rest van Den Haag. 18